Matteusevangeliet är skrivet av
Jesu lärjunge, Matteus. Det finns tidiga vittnesbörd om detta. Evangeliet kan ha skrivits så tidigt som 50 e Kr, men har mest
troligt tillkommit efter Jerusalems förstörelse år 70. Matteus har bott
i Antiokia, där man först började kallade Jesu efterföljare för
kristna. Kommuniteten i Antiokia är den äldsta församlingen, som lär
ha bildats redan före Jesu död och uppståndelse av hans kusiner. Biskop
Ignatios av Antiokia 67-107, hänvisar till evangeliet.
Matteusevangeliet kan sammanfattas i ett enda ord: Immanuel,
Gud med oss. Detta huvudtema, Immanuel, preciseras och upprepas i
evangeliets berättelser och undervisning.
Jesus är
Kristus, inkarnerad Gud, han är fullbordan av Guds profetior i Gamla
Testamentet. I Kristus blir allt nytt, även förbundet som sluts i Jesu
blod, genom Hans död och uppståndelse. Han skall vara med sin Kyrka, det
sanna Israel, till tidens slut. I den gudomliga liturgin påminns vi om
detta när vi inför välsignelsen av brödet och vinet påminner oss
korset, graven, uppståndelsen, himmelsfärden, sittandet på högra sidan
och tillkommelsen i härlighet.
Immanuel finns
i Jesu proklamation att Guds rike har kommit: omvänd er. Men det har inte kommit i sin fullbordan. Det kommer med Hans
andra ankomst, när Han skall vara med oss från evighet till evighet. Men
redan nu är Gud med oss. Han är närvarande i Jesu person, både Gud och
människa. En person och två naturer.
Gud är med oss i
Ordet, Jesus, och i sin mest kärleksfulla handling, i beviset på Hans kärlek
till oss när Han utgav sin enfödde son.
Gud är med oss
som lärare av Guds lag, i Jesu Bergspredikan.
Gud är med oss
i Jesu makt att bota sjuka och stå emot Satan.
Gud är med oss
i Jesu makt att förlåta synder och denna makt finns i Hans rike.
Gud är med sina lärjungar
som fått Jesu uppdrag att gå ut i hela världen, döpa och lära som
Han.
Gud är med oss i
namnet Jesus: Fräls Herre. Kristus: den Smorde, Messias, genom vilken
Fadern och Anden ger oss frälsningen.
Gud är med oss genom
sitt egendomsfolk och i Jesu släkttavla. Jesus är jude. Han är Abrahams barn, ty Abraham är
fader till alla judar och genom omskärelsen skapade Gud ett förbund med
honom. Han är också Davids son: Israels störste kung, förebilden för
Messias. Lukas släkttavla går tillbaka till Adam, men Matteus till
Abraham, trons fader. Alla släkten skulle välsignas i Honom genom Hans
störste Son, Jesus, och Guds nya folk: Kyrkan.
Judarnas släkttavlor
har innehållit män, men här finns kvinnor: Tamar, Batsheba. Syndare.
Gud är med oss genom sin förlåtande nåd.
Gud är med oss i
David: Genom att Samuel smorde honom till kung, bevarades förbundet.
Jesus är den nye David, vars kungadöme inte skall få något slut.
Gud är med oss till
och med i siffror och bokstäver: det är 14 generationer. 14 är summan
av konsonanterna i namnet David.
Varför denna
noggrannhet? Jo, ”allt detta har skett, för att det skulle
fullbordas.” In i minsta detalj. Gud är med oss. Immanuel.
Amen.
F. Benedikt
|