Bota är ett
stort ord
Vi ska i dag stanna inför 22 och 23 av dagens evangelium, som finns i
Bergspredikan, där Gudsriket presenteras i hela dess outtömliga djup och
genialitet.
När en av våra mest kända regissörer en gång
intervjuades på TV berättade han om sina depressioner och att han en
gång frågat en läkare vid en psykiatrisk klinik om denne någonsin
botat någon patient. Läkaren hade svarat: "Bota är ett stort
ord."
Den ortodoxe prästen och professorn John Romanides säger:
"Den som tror på Kristus utan att tillfriskna har ingen tro
alls." Påståendet är förstås ingen framstegsteologisk utsaga
utan en definition av den kristna tron som en noetisk terapi hellre än en
socialfilosofi, etiskt system och religiös dogmatism. Det är inte de
friska som behöver läkare, utan de sjuka. I den ortodoxa kyrkan finns
tre grupper av människor: de sjuka, de som genomgår behandling och de
botade. De ortodoxa fäderna kategoriserar inte människor i moraliska och
omoraliska, inte i goda och onda. En sådan inställning är högmod i
vår ortodoxa själavårdstradition. "Du är ingen dålig människa
som måste bli bättre, utan en sjuk som behöver tillfriskna."
Gud kan förstås bota människor rent fysiskt. Det är
därför vi har de sjuka smörjelse, men vår andliga hälsa är ändå
viktigare; dessutom hör de ihop. Om jag andligen inte mår bra, blir
själen sjuk och är själen sjuk är risken stor att också kroppen
insjuknar. Vår ortodoxa tro är en terapi och den terapin är holistisk.
Stegen till tillfrisknandet är tre: rening, upplysning och
gudomliggörelse, théosis. Någonstans där är vi alla, vi som bär på
en längtan att mogna, tillfriskna och finna Guds rike.
"Ögat är kroppens lykta. Om nu ditt öga är friskt,
så får hela din kropp ljus. Men om ditt öga är fördärvat, då bliver
hela din kropp höljd i mörker. Är det nu så, att ljuset, som du har i
dig, är mörker, huru djupt bliver då inte mörkret!" (Matt.
6:22-23)
Jesus talar också om själens öga, nous. (ry. um, nous,
andligt förstånd -diánoia, rázum, förnuft). Nous är själens öga
som ger hela kroppen ljus. Det ljus som det noetiska ögat ger den inre
andliga människan är: att förstå (skåda) andliga verkligheter, att
på ett för förnuftet ofattbart genialiskt sätt veta det för
förnuftet ovetbara, vidare äger nous en mottaglighet för Guds röst och
en närvaro i nuet.
När nous blir sjukt blir människan helt sekulariserad. Hon
förnekar den verklighet hon inte längre känner därför att ögat har
blivit sjukt. Det har förmörkats, ja, det kan gå så långt att nous
skapar en egen idé, en egen religion och ideologi. Om det då är så att
det ljus (=ideologi, religion) som du har är mörker, då blir det
riktigt mörkt. Där är vi i dag i vårt land.
Skriften talar om "människor som äro fördärvade i
sitt nous och hava tappat bort sanningen…(1 Tim. 6:5) Han tar Jannes och
Jambres som exempel. De stod emot Moses, och sanningen eftersom de var
fördärvade i sitt nous (2 Tim.3:8). Paulus talar också om sin tids
heretiker som blivit uppblåsta i sitt köttsliga nous (Kol.3:18). Och i
romarbrevets första kapitel talar Paulus om följderna av ett köttsligt
nous som förlorat kunskapen om Gud. Ett sjukt nous visar sig också som
fåfänglighet, enligt Ef. 4:17.
Nousförmörkelse är diagnosen hos fäderna. Lidelserna
orsakar denna förmörkelse. Egoism i hjärtat ger högmodets blindhet i
nous, falska uppfattningar om rätt och fel i förnuftet, egenvilja,
egensinne och egenrättfärdighet i människans juridiska instans som är
samvetet. Alltså: om nous är ljus får hela människan ljus, om nous är
förmörkat då blir det mörkt i hela människan. Symptomen visar sig
snabbt: hårdhet, förhärdelse, brist på empati, okänslighet och
likgiltighet.
Vilken är medicinen? Man måste till läkare. Han heter
Jesus Kristus. Hans lasarett är den ortodoxa Kyrkan och medicinen är
personlig. Få läkare har förtryckta blanketter för underskrift. En
andlig terapeut ger personlig rådgivning, medicin som passar. Man måste
ta hänsyn till hela livssituationen. Man kan inte förskriva fasta åt
ett barn, inte heller åt en som lider av diabetes osv.
Askes, övning, är den ortodoxa kyrkans stora FASS.
Medicinerna är många. Den finns i hela vår ortodoxa tradition:
Skriften, Filokalia, fäderna. Ny medicin upptäcks hela tiden av de
noetiska forskarna.
Målet är rening av hjärta och samvete, upplysning av nous
och andens förening med den himmelske brudgummen, som den helige Ande
trolovar och kröner själen till. Målet är att hela människan skall
stråla av ett noetiskt ljus, ja, att hon skall erfara det oskapade ljuset
som lyser upp både den skapade himmelen och Guds oskapade vara. Amen.
F. Benedikt
|