Kyrkan är byggd på hörnstenen Kristus och hon består
av levande stenar. Som kyrkan samlas hon till gudstjänst i yttre
byggnader. Ordet liturgi (gr. Leitourgia), betyder "uppdrag i
det allmännas tjänst". Den gudomliga liturgin är Guds folks
tjänst för alla. Uppdragsgivaren är Gud.
I Gamla Testamentets tid fanns en liturgi i templet i Jerusalem. Den
utfördes enligt Mose lag och föreskrifter. Den anknöt till årets
fester. Prästerna utförde ritualen i templet i Jerusalem. Det var en
stor dag för Jesus när han för första gången fick följa med sina
föräldrar till templet, där han trivdes så bra att han stannade kvar
där.
Judarna firade också privata religiösa fester i hemmen. "Sabbaten
började lysa när lampan tändes i Jesu barndomshem i Nasaret.
"Synagogan var också en viktig samlingsplats för bibelläsning,
bön och undervisning.
När Jesus dog på Golgata rämnade förlåten i templet. Jesus gick som
överstepräst in i det allra heligaste på Golgata och offrade en gång
för alla. Det gammaltestamentliga prästämbetet fullkomnas i Kristus.
Ordet för präst, hiereus, används i de nytestamentliga
skrifterna i nyss nämnda betydelse. Hiereus-ämbetet ersätts med
det konungsliga prästadömet.(Se 1 Petr.2:5,9). Ordet präst kan
härledas ur ordet presbyteros, som också kan översättas med församlingsföreståndare,
äldste. När den helige aposteln Petrus säger att även han är
präst (en av de äldste i Bibel 2000) använder han ordet presbyteros,
inte hierevs, eftersom det senare ordet står för ett
prästämbete som fullkomnats i Kristus medan presbyteros är den
kristna församlingens äldste.
Kyrkan kristnade den gammaltestamentliga liturgin så att den fick en
andlig innebörd med ett evighetsperspektiv. Kyrkan fortsätter att läsa
de gammaltestamentliga texterna, hon sjunger psalmer och hymner med motiv
från ökenvandringen och Kanaans land, men i ljuset av Kristus Gud. Det
blodiga offret är ersatt med Kristi offer en gång för alla. Söndagen
blir viktigare än sabbaten.(Som kyrkan inte avskaffat).
Liturgin ger den gamla påsken en ny mening, ett nytt innehåll.
Tillbedjan av Gud gör människan till människa. I liturgin fullkomnas
tillbedjan. Den är det noblaste uttrycket för tillbedjan.
Ur Gamla Testamentets liturgiska liv utvecklade Kyrkan alla sina
gudstjänster och mysterier: dop, konfirmation (myrhasmörjelse), bot,
nattvard, äktenskap, de sjukas smörjelse, prästämbete mm. Kyrkan har
aldrig haft en period av "väckelsemöten". En ortodox
kvällsgudstjänst t ex har vuxit ur synagogans form av tillbedjan.
Lex orandi, lex credendi. Det betyder: såsom vi ber så tror vi. Vår
katekes och vårt dogma, vår lära och våra uppfattningar är det vi ber
i den ortodoxa kyrkan, inget annat.
Den som vill lära känna den ortodoxa tron ska alltså leva dess liv av
tillbedjan. Ortodox betyder ju rätt tro och rätt lovsång. Ortodoxi och
ortopraxi utgör tillsammans vetenskapernas vetenskap (den noetiska
filosofin) och konsternas konst (askesen=övningen).
Liturgin är en resa till Guds rikes bord. Psalmisten säger: "Du
bereder för mig ett bord i mina ovänners åsyn, du smörjer mitt huvud
med olja och låter min bägare flöda över. Godhet endast och nåd skall
följa mig i alla mina livsdagar, och jag skall åter få bo i Herrens
hus, evinnerligen." (Psalt.23:5-6)
|